Overaged Lucky Drivers
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Velkommen til Overaged Lucky Drivers

IndeksIndeks  PortalePortale  GalleryGallery  ReglerRegler  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Turtle/Baetis = problemer

Go down 
+7
OLD/Reo
Down
Fantomas
OLD/FEROCIOUS
Kjell T. Ring
OLD/Rommel
Turtle
11 posters
AvInnlegg
Turtle
Ephemera Baetidae Rhodanii
Turtle

Antall Innlegg : 372
Registration date : 18.01.2007

Turtle/Baetis = problemer Empty
PosteTema: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyLør Sep 22, 2007 4:52 pm

Tittelen ble som den ble. old2

Som dere alle vet alt for godt sliter jeg med en #&%/#€ lapdrit som ikke vil gjøre det jeg vil. Problemet er altså at når den blir varm så funker ikke tastaturet skikkelig. Hverken det interne eller det eksterne. Jeg vet ikke hva som kan hjelpe på problemet og hvilke opplysninger som eventuelt kan sette dere på sporet, men jeg forsøker:

PC: Dell Lattitude D810
Processor: 1.73Ghz
Ram 1,00GB
System: Windows XP Pro Version 2002 Service Pack 2
Skjermkort: ATI Mobility Radeon X300 64meg
Skjermoppløsning: 1200 x 800 (32 biter)
Oppdateringsfrekvens: 60 Hertz
Internt tastatur: Standard
Eksternt tastatur: Logitech Ultra-Flat Keyboard

Programmer: Norman Viruskontroll (vil nødig slå av den)
Og ellers sikkert en del i bakgrunnen som jeg ikke vet noe om.

Hvis noen kan hjelpe meg så blir jeg ikke bare glad, men GLAAAAAD!!!!
Til Toppen Go down
OLD/Rommel
Comes Domesticorum
Comes Domesticorum
OLD/Rommel

Antall Innlegg : 1131
Registration date : 17.10.2006

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyLør Sep 22, 2007 5:12 pm

Nå er ikke jeg den rette til å gi tips om PC, men siden du sier at den blir for varm så lurer jeg på om kjølinga funker som den skal. Nå er jeg på tynn is, men skal det ikke ligge en eller annen form av "kjølepasta" på prossesoren eller noe sånt som må fornyes av og til på enkelte pc'er. Evt få kraftigere vifte?

Hva angår virusprogrammer, så er jeg glad jeg gjorde som Bj foreslo , og fjernet NORTON og instalerte NOD32 i stedet. Den starter ikke opp søk i tide og utide.
Til Toppen Go down
http://www.teamold.no
Kjell T. Ring
Centurio
Centurio
Kjell T. Ring

Antall Innlegg : 172
Registration date : 05.05.2007

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyLør Sep 22, 2007 5:16 pm

Støv og dritt må vekk. Varmen er den verste fienden til maskinen.
- Skru av maskinen og trekk ut strømkabel og fjern batteriet til laptopen.
- Trykkluft på boks er tingen. Spray vekk støv, spesielt fra viftene og alle ventilhull. Bruk støvsuger samtidig så slipper du at finstøvet finner veien i maskinen med en gang. Jeg pleier å holde igjen vifta slik at den ikke snurrer når man sprayer. Det er kulelagre i viftene som kan ryke hvis vifta får for stor hastighet.

- Demontering kan til en viss grad gjøres av laptopen hvis du har tunga rett i munnen. Vær da obs på at komponentene er svært følsomme for statisk elektrisitet. Antistatisk lenke er optimalt. Jording og/eller utladning mot en vannkran er også en fin metode.

Jeg kommer tilbake med mer når du har prøvd om dette hjelper.
Til Toppen Go down
OLD/FEROCIOUS
Centurio
Centurio
OLD/FEROCIOUS

Antall Innlegg : 131
Registration date : 29.06.2007

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyLør Sep 22, 2007 5:19 pm

Hvordan vet du at det er når den blir varm at tastaturet begynner å fuske? Skjer det mao alltid etter en stund? eller kjenner du på maskinen at den er varm? Eller har du noe termometer SW ?
Du nevnte også i går at "maskinen låste" seg helt eller noe? sluttet den da å endre skjermbildet også?

du kan jo fort finne ut om Norman har noe med saken å gjøre, koble maskinen fra nett så du ikke er utsatt for virus, skru av norman, så kjør solo og se om problemet fortsatt opppstår
Til Toppen Go down
Turtle
Turtle

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyLør Sep 22, 2007 5:36 pm

Er det rart men blir glad i denne klanen? Her hagler det jo inn jo! Very Happy

Vel, jeg merker at lapen blir varm. Dessuten setter vifta igang på full guffe. Det er da det setter igang med problemer. Når jeg hører vifta spiller full tulling er det bare å prøve å reagere på alt som måtte komme av tastesvikt. Det jeg da må gjøre er å slippe knappen og trykke igjen. Ikke lett å holde svingen da gitt.

At det låste seg Fero var bare at bildet frøys helt og når det ble normalt så sto jeg i vantet som en annen gjøk, hehe. Det er en svært sjelden sak og egentlig ikke noe stort problem. Men i går skulle visst alt hende på en gang. Murphys law eller ett eller annet...

Jeg må dessverre være litt forsiktig med hva jeg foretar meg av demonteringer osv. da dette er en lap jeg er fullstendig avhengig av i jobbsammenheng. Så det er begrenset hva jeg tør å gjøre. Men skal prøve en del av forslagene fortløpende. Har jo forferdelig lyst til å slå tilbake i fullt monn! Eller som en kompis sa: "Så spilte vi noe som het revansje. Og jaggu tapte vi det også!"
lol!

Men nå må jeg koble fra en liten stund. Er noen tips jeg må prøve ut. Wink
Til Toppen Go down
Fantomas
Tribuni Angusticlavii
Tribuni Angusticlavii
Fantomas

Antall Innlegg : 212
Registration date : 08.06.2007

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyLør Sep 22, 2007 5:46 pm

Vi skal hjelpe deg!
Til Toppen Go down
Down
Optio Centuriae
Optio Centuriae
Down

Antall Innlegg : 60
Registration date : 26.10.2006

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyLør Sep 22, 2007 10:11 pm

Kjell T. hadde et utmerket forslag i forhold til rengjøring.

TMN er ressurskrevende i utgangspunktet, derfor vil det fungere bedre hvis det ikke er for mange andre programmer som kjører samtidig.

I tillegg vil det med tiden, som vel alle kjenner til, skapes en skog med unødvendige filer og registerkoder som ikke lenger er gyldige. Disse må det ryddes i.

Nå er ikke jeg verdens største PC-ekspert, men har da reinstallert PC noen ganger og også prøvd en god del programmer for overvåking etc.

CCleaner har jeg funnet å være et utmerket gratisprogram for fjerning av unødige filer, rydde i de prosesser som Windows automatisk starter samt gjøre grovrensk i registeret.

Det er ikke noen kjempeskral PC du har i utgangspunktet, Turtle, så denne må det gå an å få futt i.

Bidrar gjerne hvis jeg kan!
Til Toppen Go down
OLD/Reo
Praefectus
Praefectus
OLD/Reo

Antall Innlegg : 541
Registration date : 14.11.2006

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptySøn Sep 23, 2007 1:14 am

hva med ads? kjørt noe ad-aware \ search & destroy program til å fjærne drit som surrer å går i bakgrunn?

blåse reint er lurt. og pass på at du ikke har lappis åppe på duk\teppe slik at luftinga blir hindret av "tøy" som stenger for lufte hulla. skal ha god ventilasjon under og vedsiden.
Til Toppen Go down
Sinner
Centurio
Centurio
Sinner

Antall Innlegg : 126
Registration date : 17.11.2006

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptySøn Sep 23, 2007 2:24 am

Etter som jeg kan se er temperaturen den største fiende...
Sitat :
Dessuten setter vifta igang på full guffe. Det er da det setter igang med problemer.

Viften guffer på når det går for het for seg...
Tipset om rensing... kanskje til og med innlevering for rensing..
Jeg hadde en annen laptop.. den ble meget bra etter fullrens. eller.. kankje ikke så bra, jeg måtte kaste maskinen etterpå... men jeg så hvor mye dritt og lort som blokkerer for kjølekanalene til prossessoren.
I prnsippet var det en kanal i vinkel, hvor cpuen bar i selve vinkelen... men i inngangen til kjøleribbene bar det 1mm støv.. etter 1 mnd bruk(!) etter gjennomblåsing.

Sannt nok, Adware, Spyware virus, STORT register og ubrukte programmer ++++ får maskinen til å jobbe hardere...

Stasjonærmaskinen min sviktet også på tastaturet, men gjorde ikke noe spesiellt før den virket igjenn... det var feilen at hvis jeg holdt en tast lenge inne "glemmte" den å slippe...

Lykke til med feilsøkingen...

Og husk... Once OLD always OLD... you can't grow young!!!
Til Toppen Go down
http://www.vidark.com/
Raggtass
Consularis
Consularis
Raggtass

Antall Innlegg : 227
Registration date : 17.10.2006

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptySøn Sep 23, 2007 1:48 pm

Jeg sliter med akkurat det samme problemet som Turtle. Har også en Dell. Jeg får de samme problemene og til slutt kan jeg bare slutte og spille for vifta går i hundreogti. Det eneste jeg merker er at jeg kan utsette problemet litt ved at jeg setter maskinen oppå noen cd cover, og da får den vel litt bedre innsug til viften. Kjedelige greier det der
Til Toppen Go down
OLD/FEROCIOUS
Centurio
Centurio
OLD/FEROCIOUS

Antall Innlegg : 131
Registration date : 29.06.2007

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptySøn Sep 23, 2007 6:37 pm

Høres ut som om du også burde rense maskinen litt som Kjeltringen beskriver.

en annen ting dere kan teste er å oppdatere BIOS og sånn på maskinene deres, mulig at viftestyringa kan gjøres bedre.
Til Toppen Go down
Turtle
Turtle

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptySøn Sep 23, 2007 7:09 pm

Får dessverre ikke åpna lapen. Det henger et eller annet i midten som umuligjør åpninga. Finner ingen skrue eller noe som helst som skulle tilsi at det sitter fast, men det gjør det likevel. Status quo!
Til Toppen Go down
Down
Optio Centuriae
Optio Centuriae
Down

Antall Innlegg : 60
Registration date : 26.10.2006

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyMan Sep 24, 2007 12:20 pm

Her har du online service manual, turtle.

Denne gir instruksjoner om bl.a. åpning av saken...

http://support.dell.com/support/edocs/systems/latd810/sm/x600/index.htm?c=us&l=en&cs=&s=gen
Til Toppen Go down
WizKid
Praefectus
Praefectus
WizKid

Antall Innlegg : 500
Registration date : 18.10.2006

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyTir Sep 25, 2007 2:00 pm

Kan dette være noe for deg Baetis?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302888

Isåfall en billig løsning Smile
Til Toppen Go down
Turtle
Turtle

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyTir Sep 25, 2007 2:12 pm

Duverden for en iver dere utviser! Gir meg ende over av hjelpsomheten deres. Jeg skal prøve pastaen, garrantert! Fikk også åpna driten (takk Down), men hadde litt for dårlig tid og må ta en runde senere når pastaen kommer.
OK
Til Toppen Go down
ZeroKelvin
Tiro
Tiro
ZeroKelvin

Antall Innlegg : 7
Registration date : 20.09.2007

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyTir Sep 25, 2007 3:10 pm

Det som ofte er problemet med Lapper er den lille messing tingen som skal forestille kjøleribber. Der luften skal passere ut av kabinettet fra selve cpu viften , er denne tett og det har flyttet inn en familie med hybelkaniner, må denne renses. Kjøp en boks komprimert luft og gå fullstendig Banan inni vifter og kjøleribber og få Kaninene til å flytte ut igjen. Hjelper i de fleste tilfeller vi har her på jobb av heite lapper. Kan og forsåvidt skifte kjølepasta da de på laptopper ikke har kjølepasta originalt, men såkalte kontakt pads i aluminium, disse mister fort effekten. eller du kan hive deg på en slikens http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZMNC1000B&mcat=
Til Toppen Go down
Turtle
Turtle

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer EmptyTir Sep 25, 2007 5:50 pm

Kanskje jeg skulle prøve det også? Very Happy

Tror jeg må skifte nick jeg gitt - OLD/Keyboard eller OLD/and_hot lol!
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Turtle/Baetis = problemer   Turtle/Baetis = problemer Empty

Til Toppen Go down

Turtle/Baetis = problemer
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Problemer i bOLD servern
» Turtle....